تهران در تابستان آب ندارد؛ جیره‌بندی در راه است

وزارت نیرو قصد دارد به اسم «بدمصرف» بودن آب شهروندان تهرانی را قطع کند

اگر هر شهروند تهرانی ۱۰ درصد در میزان مصرف آب خود صرفه‌جویی کند، پایتخت از تنش آبی امسال عبور می‌کند‌ـ عصر ایران

بهزاد پارسا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش ۳۲ درصدی بارندگی‌ در سال آبی جاری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت تهران در مقایسه با سال گذشته شرایط نگران‌کننده‌تری دارد.

به گفته او، کاهش بارش‌ها هم روی حجم آب ورودی مخازن سدها و هم بر میزان ذخیره آن‌ها تاثیر گذاشته است و در این شرایط برنامه‌ریزی‌ها برای تامین آب شرب شهروندان تهرانی متمرکز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با روزنامه ایران از تداوم کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی در فصل‌های پاییز و زمستان خبر داد و گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ادامه روند خشکسالی و بارندگی کمتر از نرمال در فصل پاییز و همچنین افزایش میانگین درجه حرارت نسبت به متوسط بلندمدت، احتمال تداوم شرایط فعلی بسیار زیاد است.»

روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، نیز گفت: «آب مشترکان بدمصرف تهرانی از ابتدای تیرماه قطع خواهد شد.»

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران آب مشترکان بدمصرف از تیرماه بین دو تا پنج ساعت در روز و در زمان اوج مصرف قطع می‌شود. او همچنین اذعان کرد که این طرح امسال برای نخستین بار اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بختیاری همچنین گفت که آب‌بهای مشترکان پرمصرف نیز به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد. او افزود: «الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی ۱۴ مترمکعب در ماه یا ۱۴۰ لیتر به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز است که ۴۰ درصد مشترکان تهرانی مطابق الگو و ۲۰ درصد کمی بیش از الگو آب مصرف می‌کنند و ۲۰ درصد باقی‌مانده مشترکان پرمصرف و بدمصرف هستند.»

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اگر هر شهروند تهرانی ۱۰ درصد در میزان مصرف آب خود صرفه‌جویی کند، پایتخت از تنش آبی امسال عبور می‌کند. بختیاری، روز یکشنبه یکم خرداد نیز در صحن علنی شورای شهر تهران گفته بود در سال جاری تهران جزو پنج یا شش استان پرتنش آبی ایران است.

از نظر مسئولان وزارت نیرو «مشترکان بدمصرف» به خانوارهایی گفته می‌شود که بیش از دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند با این حال شاخص‌های تعیین پرمصرف بودن یا کم‌مصرف بودن خانوارها به‌خصوص در شهرهای بزرگ چندان مشخص نیست.

مسئولان وزارت نیرو قصد دارند آب شهروندان تهران را با بهانه‌هایی مثل «پرمصرف» و «بدمصرف» بودن قطع کنند حال‌آنکه پیش‌تر احتمال جیره‌بندی و قطعی آب در تابستان را مطرح کرده بودند.

داریوش مختاری، کارشناس ارشد حوزه منابع آبی، آبان ماه‌ گذشته پیش‌بینی کرده بود در تابستان ۱۴۰۱، آب‌رسانی به بخش‌هایی از شهر تهران با تانکر انجام می‌شود. او این نکته را هم اضافه کرد که وضعیت جیره‌‌بندی به حجم آب پشت سدها بستگی دارد.

هم‌اکنون ذخیره آب سدهای استان تهران به‌شدت کاهش یافته و آماری که وزارت نیرو به‌تازگی منتشر کرده است نشان می‌دهد که تهران به میزان ۹۰ روز مصرف آب، کمبود دارد.

ازدحام جمعیت و سرانه بالای مصرف آب در تهران در کنار کم‌بارشی و مدیریت ناکارآمد منابع آبی در حال حاضر وضعیت تهران را در مرحله بحرانی قرار داده است، به‌طوری‌ که هم‌زمان با خبرهای مربوط به کمبود ذخیره آب سدها، هشدارهایی درباره پدیده فرونشست زمین در دشت‌های تهران منتشر می‌شود. فرونشست زمین پدیده‌ای است که در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی ایجاد می‌شود.